Lønnsomme og konkurransedyktige reiselivsnæringer |
Regjeringen ved Nærings- og handelsdepartementet har nå lagt frem den nye reiselivsmeldingen for Stortinget. Meldingen tar spesielt opp at den stadig sterkere internasjonale konkurransen om å dekke turistenes reiselyst, krever større tyngde og konsentrasjon i profilering og merkevarebygging av Norge som reisemål i utvalgte markeder og segmenter.
Norsk økonomi står overfor store utfordringer framover. For å opprettholde velferdsnivået, må verdiskapingen i fastlandsøkonomien øke betydelig, fordi oljevirksomheten stagnerer. Det er mangel på arbeidskraft innen mange yrker. Økt verdiskaping må derfor skje med en mer effektiv anvendelse av arbeidskraften.
Reiselivsnæringene antas å ha potensial for videre vekst og verdiskaping. Erfaringene på 1990-tallet er imidlertid at verdiskapingen ikke har vært tilfredsstillende. Næringene står således overfor krevende utfordringer i tiden framover.
I St.meld. nr. 41 for 1997-98 Næringspolitikk inn i det 21. århundret, har Regjeringen drøftet næringspolitikk for økt verdiskaping i årene fremover. St.meld. nr. 41 legger også rammen for politikken overfor reiselivsnæringene. Ved å legge fram en egen melding om reiselivsnæringene, ønsker Regjeringen å gå mer konkret inn på utfordringer og rammevilkår for økt verdiskaping i disse næringene.
St.meld. nr. 15
|